Ikinörtit
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Ikinörtit

Sitä olemme mitä nimi sanoo
yli 50 v keskustelufoorumi
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Lunta tuli

Siirry alas 
+3
Ramoona
MdK
Katleija
7 posters
Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
KirjoittajaViesti
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeMa 2 Tammi - 20:24:53

First topic message reminder :

Tänään satoi märkää lunta, jotta maa on valkoisena. Lumisade jäähdytti ilman, siksi nyt myös 2-3 astetta pakkasta. Suojaa on kuitenkin taas luvattu. Onpa tosiaan erilainen talvi tämä kuin viime talvi. Entäs päivän piteneminen. Siitä kun se oli lyhimmillään 22.12 on se nyt 4 min. pitempi.

Huomenna menemme tyttären 54 vuotis-synttäreille. Keskimmäinen täyttää tänä vuonna 52 ja nuorin 49. Miten tämän ottaisi, kun lapsetkin ovat jo tuossa iässä.

Kun ajelin tänään Eko-torin ohi niin poikkesin sisälle. Voi sitä tavaran paljoutta. Joulua ennen ihmiset ovat tuoneet sinne valtavasti ihan hyvännäköistä tavaraa. Minä ostin sieltä 2 eurolla silityslaudan, joka oli aivan kuin uusi. Vanha olikin jo huonokuntoinen.
Voi miten paljon siellä oli kivoja astioita ja kippoja sipulileikkureita ja termareita ym. ym. Sain pidettyä näppini irti niistä vaikka kuola valuikin.
Takaisin alkuun Siirry alas

KirjoittajaViesti
Frederiikka
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 887
Join date : 04.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 13 Huhti - 19:49:05

faari kirjoitti:
Olivat ajaneet moottoritiellä niin lähekkäin, että edellisen perä näkyi pöllyn läpi. Jarruvalot lumen peitossa ja kun ensimmäinen kolahdus tuli, oli koko jono läjässä.

Noin siinä kävi ja parisataa autoa oli lytyssä. Pääkaupunkiseudulla samanmoinen kolarisuma oli myös tänä talvena. Sääprofeettamme Pekka Pouta analysoi jossain uutislähetyksessä kolarikatastrofin osasyyksi, että nykyautojen jarruvalotekniikka ei pelaa sakeassa pyryssä. Edellä ajavaa ei kerta kaikkiaan näe. Fakta on myös huolimaton ajoetäisyys. Perä perässä ajetaan. Tiukassa on suomalaisella ajoetäisyyden oppiminen säällä kuin säällä.

Tässä yksi uutinen Tampereen seudun kolarisumasta kuvineen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012040215404961_uu.shtml

Minun Twingoni valmistautuu kesäjalkineiden vaihtoon. Viikon odotuksella sain ajan ensi maanantaiksi paikalliseen autokorjaamoon. Siellä renkaiden vaihto + ilmanpaineet hoituvat 15€:lla ja bonuksena vielä talvirenkaat siistitään.

Kävin ostamassa torstaina Lidl:stä Twingolleni uudet pölykapselit. Vanhat kun olivat jo lommoja ja koloja täynnä. Lidl:n tarjous ( 14.99€) oli houkutellut seniorit liikkeelle. Jonossa oli noin 50 senioria ennen ovien aukeamista klo 9. Jonoon liityin minäkin. Hoksottimet sanoivat, että kiirettä pitää, jos aikoo saada pölykapselit. Ei noita tarjouspaketteja ole kuin 3-5/rengaskoko. Päätin unohtaa ostoskärryt ja luikahdin ovien avautuessa sukkelasti sisään. Onnistuin kuin onnistuinkin saamaan pölykapselit. Twingon kokoa (13") jäi jäljelle vain yksi paketti. Taisi pari euroa säästyä. Huomasin, että Biltema myy netissä vastaavanlaisia 16,99€/paketti. Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
faari
aktiivinörtti
faari


Viestien lukumäärä : 1358
Join date : 05.10.2009
Ikä : 81
Paikkakunta : turku - länsiturunmaa - pto de Mazarron

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 13 Huhti - 13:56:28

Kuulemma oli. Olivat ajaneet moottoritiellä niin lähekkäin, että edellisen perä näkyi pöllyn läpi. Jarruvalot lumen peitossa ja kun ensimmäinen kolahdus tuli, oli koko jono läjässä muistaakseni vielä kahdessa peräkkäisessä paikassa

suomen Talvi yllätti suomalaiset talvella
Takaisin alkuun Siirry alas
http://koti.mbnet.fi/faari/
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 13 Huhti - 12:50:59



Oliko siellä Suomessa tällaista ennen pääsiäistä???
Takaisin alkuun Siirry alas
faari
aktiivinörtti
faari


Viestien lukumäärä : 1358
Join date : 05.10.2009
Ikä : 81
Paikkakunta : turku - länsiturunmaa - pto de Mazarron

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeTi 21 Helmi - 21:26:05

mirjamarja kirjoitti:
mirjamarja kirjoitti:
Vesijohto on poikki jostakin! Kaikkialla on metrin verran lunta. Putket kulkevat rivitalojemme välissä, ja nyt on sitten kaivettava niin kauan kunnes vuoto löytyy.
Miksi ne katkeilevat, en ymmärrä. Ei tämä ole ollenkaan ensimmäinen kerta.

Routa muljaa maata ja vetisempi osuus laajenee jäätyessään enemmän kuin kuivempi.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://koti.mbnet.fi/faari/
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 18 Helmi - 18:29:22

mirjamarja kirjoitti:
Mutta kyllä on onttoa olla ilman vettä! Varasin eilen kaikenlaisia astioita täyteen, niin että ruuat ja muut voidaan kyllä hoidella, mutta kyllä huomaa tarvitsevansa vettä kaiken aikaa, kun puuhailee mitä tahansa huushollissa. albino


Ei ole kiva, jos vesihanasta tulee vaan muutama tippa vettä tai jos on pitempi sähkökatko niin tietää että ei tule kohta vettäkään. Niin riippuvaisia olemme nykytekniikasta. Ei tarvitse ajatella suihkussa käyntiä tai saunomista. Mikä siinä lienee että silloin on kahvin mieliteko aivan älytön kun ei ole kahvivettä!

Voi teitä siellä! Kun lumet lähtevät niin jälki on varmaankin karmeata tonteillanne! On siinä kevättöitä riittävästi itse kullekin talon omistajalle.
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 18 Helmi - 18:12:34

mirjamarja kirjoitti:
Vesijohto on poikki jostakin! Kaikkialla on metrin verran lunta. Putket kulkevat rivitalojemme välissä, ja nyt on sitten kaivettava niin kauan kunnes vuoto löytyy.

Tänään taas jatkoivat kaivamista koko päivän. Putket kulkevat 2 m syvällä maan alla, ja päällä on sitten se paksu lumikerros. Ei voinut kuin nauraa, vaikka kamalalta tuntuikin, kun pensaat ja tuijat lentelivät sinne tänne puskutraktorin jyrätessä läpi pensasaitojen. Naapureista kaksi on omin luvin rakentanut patioita omille tonteilleen. Nyt ne on purettuina ja kappaleina seiniä vasten pystyssä, koska etsittävä putki kulkee juuri näiden rakennelmien alapuolella Oli naurussa pitelemistä, kun kauhassa törötti naapuri kompostori ja siirtyi juhlallisesti pensasaidan yli lumipenkan uumeniin. pale
Vika on nyt vihdoin löytynyt ja todettu. Pääputki katkipoikki. Miksi ne katkeilevat, en ymmärrä. Ei tämä ole ollenkaan ensimmäinen kerta.

Mutta kyllä on onttoa olla ilman vettä! Varasin eilen kaikenlaisia astioita täyteen, niin että ruuat ja muut voidaan kyllä hoidella, mutta kyllä huomaa tarvitsevansa vettä kaiken aikaa, kun puuhailee mitä tahansa huushollissa. albino

Isännän vointi alkaa minua huolestuttaa, sillä hän on nyt jo toista päivää siellä mukana. Hänellä on kartat ja tieto, missä putket kulkevat. Hän juoksee avaamassa ja sulkemassa kaupungin hanan. Sinne pitää laskeutua miesluukusta alas monen metrin syvyyteen ja väännellä jotain namikoita. Sen jälkeen hänen pitää ottaa vastaan asukkaiden haukut, ja jatkaa sitten työtään kaivannolla. clown
Ottaa kyllä päähän, kun ei mukamas nuorempia miehiä ole kotona. Nythän on viikonloppu, mutta ovat kaikki kersoineen liukumäessä varmaankin.
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 17 Helmi - 15:14:16

mirjamarja kirjoitti:
Joko olen kertonut, että museovirasto on suojellut tämän alueen, eikä mitään saa tehdä asunnoille ilman museoviraston lausuntoa. Pitäisiköhän kutsua sieltä joku antamaan lausunto puutarhojen pilaantumisesta! Tässä voi mennä monta huolella vaalittua pihapiiriä uusiksi!

Evil or Very Mad Evil or Very Mad Neutral

Tottakai nyt museovirasto raivostuu kun siellä kaivellaan ja tongitaan puutarhat nurin!! Mahtaako siellä jossakin lähettyvillä olla joku rakennustyö käynnissä? Jospa on isot koneet jysäyttäneet jonkun pääputken rikki? Muuten luulisi että asiaa tutkivilla on sellaiset laitteet, joilla vuotokohta pystytään paikallistamaan. Paksu lumikerros nyt ei tietenkään asiaa helpota. Sad Toivottavasti suihkulähteen alkupiste selviää.

Meillä on tänään tyyntä uuden lumimyrskyn edellä, jonka pitäisi tulla ensi yönä. - Sitä odotellessa olen yrittänyt hoitaa eilisen päivän kipuja. Tänään olen ollut kuin "tapettu mato" enkä ole tehnyt mitään ruumiillista työtä. Pitää säästää voimat huomiseksi. pale
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 17 Helmi - 12:33:34

mirjamarja kirjoitti:

Vaikea arvioida, olisiko veden valuttaminen tässä tapauksessa auttanut.


No ei olisi! Vesijohto on poikki jostakin! Kaikkialla on metrin verran lunta. Putket kulkevat rivitalojemme välissä, ja nyt on sitten kaivettava niin kauan kunnes vuoto löytyy.
Maa viettää sen verran, että vesi kulkee maankuoren alla omaa reittiään. Se työntyi esiin naapurin talon alle, mutta nyt havaittiin, että se tulee jostakin muualta. Kaivuri on kaivanut nyt 5 tuntia. Kahdella pumpulla yritetään saada vettä pois kaivannosta. Sitä tulee kaiken aikaa lisää putken vieritse jostakin .
Onneksi ei ole pakkasta kuin pari astetta. Olisi se ollut viikko sitten tappavaa hommaa, kun oli yli 20 astetta pakkasen puolella.

Joko olen kertonut, että museovirasto on suojellut tämän alueen, eikä mitään saa tehdä asunnoille ilman museoviraston lausuntoa. Pitäisiköhän kutsua sieltä joku antamaan lausunto puutarhojen pilaantumisesta! Tässä voi mennä monta huolella vaalittua pihapiiriä uusiksi!

Evil or Very Mad Evil or Very Mad Neutral
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeTo 16 Helmi - 12:32:59

Toivottavasti nämä helmikuun valkoiset taivastuotteet ovat viimeisiä tämän talven nimiin! Toissa iltana katsoin uutisia ja varoitettiin kovasta lumimyräkästä. Tietysti multa meni yöunet, kun ajattelin kuinka selviän. (Se avun pyytäminen on edelleen tiukassa.) Kun en vielä klo 03 ollut nukkunut kunnolla, nousin ylös ja painuin lumitöihin. - Oli ehtinyt tulla n 20 cm märkää, raskasta lunta. Lykkäsin lumet kadun reunaan ja ajattelin että kohta tulee lumiaura ja vie lumet mennessään. Kävin sitten suihkussa ja menin vähäksi aikaa nukkumaan. Heti herättyä jatkamaan töitä, oli tullut toiset parikymmentä senttiä! - Vielä illalla ennen nukkumaan menoa tekemässä yhdet lumityöt ettei olisi aamulla niin raskasta.

Tänään olen luonut lumet parvekkeelta ja kattoterassilta ja tehnyt talon taakse rinteeseen polun että pääsen nopeammin kauppaan. On ihanan aurinkoinen päivä. Tällaista talvi saisi mielellään olla!

Onneksi olen säästynyt noilta vesijohtomurheilta, mitä siellä teillä on ollut. Kuinkahan se mirjamarjan naapurin talon pohja voi, jos vedet lorisee sinne talon alle? Sellaisesta voi tulla kallis remontti. Taatusti kalliimpi kuin jos olisi antanut vesihanan olla hieman raollaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeTo 16 Helmi - 11:20:42

Meillä on vesihana valunut varmaan jo kohta kuukauden joka ilta ja yö.
Naapurin mielestä se on kamalaa tuhlausta. Evil or Very Mad

Tänä aamuna hänellä sitten havaittiin katkennut vesijohto, vesi valuu onneksi (?) talon alle ja polulle. Lunta metrin verran, sisääntulo sohjoisen vesilammikon takana. Apua ei saada ennen kuin huomenna, sillä ko. firmoilla on tilauksia ihan yli tarpeen.

Joka syksy lähettää taloyhtiö kiertokirjeen, jossa mm. puhutaan näistä vesijohdoista. Korjauskustannukset ovat aika mahtavat.
Joka vuosi näitä jäätymisiä kuitenkin tapahtuu, jotkut talon sisällä, jotkut talon alla, kuten tämä nyt tapahtunut.
Vaikea arvioida, olisiko veden valuttaminen tässä tapauksessa auttanut.

confused confused confused
Takaisin alkuun Siirry alas
faari
aktiivinörtti
faari


Viestien lukumäärä : 1358
Join date : 05.10.2009
Ikä : 81
Paikkakunta : turku - länsiturunmaa - pto de Mazarron

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 10 Helmi - 22:59:16

Hauska oivallus joltakin

Lunta tuli - Sivu 2 1ERnfl

Meillä onneksi ei ole pakkaselle mennyt, mutta talo tuntuu viileältä kun ulkona on yöllä +5 ja lämpöeristeet olemattomat.
Sentään makuuhuoneeseen olen lisäillyt, joten me kaksi pidämme sen lämmön jokseenkin 17 asteessa.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://koti.mbnet.fi/faari/
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeTo 9 Helmi - 13:37:46

Frederiikka kirjoitti:
Taidan olla oikea murehtimisen mestari. Rolling Eyes


Et ole yksin! Crying or Very sad Aloin murehtia talven vaivoja jo hyvissä ajoin loka-marraskuussa ja pelkäsin että tulee samanlainen talvi kuin kaksi edellistä on ollut. Olen maalannut kauhukuvia, kuinka talo on hautautunut lumeen ja oma kuntoni sen kun rapisee. Kaiken lisäksi tuo auto, joka vie liikaa tilaa, mutta on olevinaan tarpeellinen talvellakin. - Mutta talvi alkoikin vasta helmikuussa. Kun oppisi olemaan murehtimatta etukäteen. Yöunetkin ovat kärsineet, mutta kyllä nyt taas uni maistuu kun on rehkinyt ulkona.

Olen samaa mieltä Katleijan kanssa, että huoleton on hevoseton mies. Minulla ei ollut viime talvena autoa. Ei ollut auto lumikinoksessa esillekaiveltavana. Ei ollut korjauslaskuja, ei bensalaskuja. Tyhjä parkkipaikka oli kuin pankki, rahaa säästyi. - Olenkin päättänyt että jos myyn talon ja muutan sellaiselle paikkakunnalle missä auto on tarpeeton, niin auto häviää kun muutto on tehty.

Viime yönä oli taas taivaasta tullut valkoista tavaraa n 20 cm. Lähdin lumitöihin ja avukseni tuli naapuri, jolla oli lumilinko käynnissä. Kysyi haluanko että hän puhaltaa lumia pois niin pitkälle kuin pääsee. Niinkuin en olisi halunnut! Smile Olin tosi kiitollinen odottamattomasta avusta. Töitä riitti vielä pariksi tunniksi minullekin, kun loin lumet kattoterassilta. Nyt näyttää mittari 0º ja on luvattu lauhempia ilmoja jatkossa. Eiköhän se kevät siitä kohta taas tule.

Tsemppiä vaan Fredriikka! Sinullakin tuntuu olevan avuliaita kanssaihmisiä, joten ei hätää mitään. Meidän sukupulvi vaan on huono huutamaan apua joka käänteessä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeTo 9 Helmi - 12:23:32

Tarmokkaita olette te autonaiset. Minä se luovuin autostani jo vuonna -99. Se oli kova päätös, sillä olin kova ajelemaan niin kesät kuin talvetkin. Suomenmaata tuli ajeltua pituussuuntaan sekä poikkisuuntaan.
Pari vuotta kesti harkinta-aika. Kun olin muuttanut tähän "vanhuudenasuntooni" ja tehnyt remontit, kuskaillut kaakelit ja parketit kaupoista ja tehnyt muut isommat hankinnat, ajattelin että nyt pärjään ilman autoa ja vaikka matkustelen niillä säästyneillä rahoilla. Taksia voin käyttää huoletta, mutta ei ole monta kertaa tarvinnut niihin turvautua.
Tuo nuorempi poikani on minua mielellään kuskaillut tarvittaessa. Täytyy sanoa että huoleton on "hevoseton" nainen. Paras anti oli että opin käyttämään jalkojani ja nauttimaan pyöräilyn ihanuudesta. Se onkin kesäaikaan melkein ainoa kulkuvälineeni.
Teillähän tuo auto on välttämättömyys.

Tänään on kaunis aurinkoinen päivä, 15 astetta näyttää mittari juuri, mutta sunnuntaiksi ennustetaan vain -1 astetta. flower


Viimeinen muokkaaja, Katleija pvm To 9 Helmi - 19:31:56, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeTo 9 Helmi - 0:02:49

Minulta olisi kyllä ollut hermot ihan riekaleina.

affraid
Takaisin alkuun Siirry alas
Frederiikka
aktiivinörtti
Frederiikka


Viestien lukumäärä : 887
Join date : 04.10.2009
Ikä : 79
Paikkakunta : Kymenlaakso, Kouvola-Kymijoen kaupunki

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeKe 8 Helmi - 22:39:06

Onnitteluni, MdK autopulmasi ratkeamisesta! Very Happy Kyllä nämä talvikelit lumine ja pakkasineen tuottavat monenmoista huolta ja harmia, vaikka pieniä ovat murheemme maailman mittakaavassa.

Minunkin viikkoni on kulunut huoltohommissa. Eilen ei tullut lämmintä vettä. Ajattelin ensin, että putket ovat jäätyneet, niin kuin kahtena edellisenä talvena. Kävin tutkimassa kaikki hanat ja kylmää vettä tuli hyvällä paineella.

Samassa ilmestyi tuttu nuohoojapoika ovea kolkuttelemaan. Kerroin tietysti heti murheeni hänelle. Kaveri ei ole turhan tarkka toimenkuvastaan. Ensi töikseen pyysi ristipäämeisselin ja avasi vesivaraajan suojaluukun. Totesi aikansa tutkittuaan, että vika saattaisi olla vastuksessa. Sovittiin, että soitan sähkömiehelle, kun nuohoushommat on tehty.

Ei päästy heti käsiksi nuohoukseen. Ensin piti nuohoojamestarin mielestä hoitaa kattolumien pudotus. On tämä nuohoojapoika oikea tuhattaituri. Melkein tunnin pudotteli kattolumia kaksikerroksisen päärakennukseni harjanteilta. Minä siunailin moista lumiakrobatiaa sydän sykkyrällä maan kamaralla. Kaveri naureskeli vaan, että lumien pudotus kuuluu minun talossani nuohoojan toimenkuvaan, koska olen ahkera puilla lämmittäjä.

Nuohoojan lähdettyä soitin sähkömiehelle. Lupasi tulla käymään. Eipä kuulunut eikä näkynyt. Minulla oli oikein hyvää aikaa kehitellä mielessäni kauhukuvia vesivaraajan tyhjentämisestä, vesivahingoista, uuden vesivaraajan hankinnasta ja sievoisesta laskusta. Tuskin 1000€:lla selviäisin. Pyöriskelin hereillä pitkälle aamuun.

Soitin sähkömiehelle heti aamulla. Oli unohtanut lämminvesipulmani. Nyt oli paikalla viidessä minuutissa. Silmät ymmyrkäisinä katselin, kun vesivaraajan vastus oli hetkessä irrotettu, purettu ja katkennut johto korjattu. Vesivahingosta ei tietoakaan ja lasku 50€!!!

Taidan olla oikea murehtimisen mestari. Rolling Eyes





Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeKe 8 Helmi - 18:03:15

Olen kirjoitellut auton takkuilusta. Auto hiljeni täysin kun en lukinnut ovea ollenkaan lauantaina. En uskaltanut kun nyt vasta huomasin että vaan yhdessä ovessa on avaimen reikä. Ajattelin että jos ei ovea saa auki niin on iskettävä ruutu sisään!

Sunnuntaiaamuna oli -25º mittarissa. Kävin kokeilemassa, starttaako auto. Ei startannut, sanoi vaan tik-tak-tik-tak. - Tack, tack, sanoin minä. Akku on siis tyhjä, ajattelin kun se peräluukkukin oli vissiin viikon ajan raollaan ja hälytin on yrittänyt viestittää että akku pitäisi joko ladata tai ajaa sen verran että se lataantuu. Tein treffit ensi viikon lopuksi poikani kanssa, jos vaikka tarvitsee vaihtaa akku uuteen.

Nyt sitten tänään on lämpötila ollut 0º:n kieppeillä ja sain päähänpiston kokeilla, starttaako auto. Ja se starttasi! Säikähdin melkein ja sain iloshokin. Päätin lähteä siitä paikasta kaupunkireissulle. Juoksin vaan ensin sisälle kirjoittamaan pojalle viestiä että ei tarvitsekaan tulla eikä järjestää ylimääräistä vapaata. Ostoskeskuksen parkkipaikalla tunsin naapurin Volvon. Tulimme kotiin melkein samanaikaisesti. He kertoivat että auto ei lähtenyt maanantaina käyntiin ja on ollut verstaalla. Rouva tarvitsi tänään autoa ja olisi tullut lainaamaan minun autoani, jos eivät olisi ehtineet saada omaansa kuntoon. Sanoin että olipa hyvä säkä, että sain tänään auton käyntiin, minunkaan auto ei startannut maanantaina!

Nämä kokemukset ovat opettaneet minulle tästä autosta että vanha akku ei jaksa vetää viisisylinteristä moottoria käyntiin tulipalopakkasella, varsinkaan jos auto on saanut seistä koko talven ja takaluukku on ollut raollaan viikon ajan. study
Takaisin alkuun Siirry alas
Frederiikka
aktiivinörtti
Frederiikka


Viestien lukumäärä : 887
Join date : 04.10.2009
Ikä : 79
Paikkakunta : Kymenlaakso, Kouvola-Kymijoen kaupunki

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeSu 5 Helmi - 14:47:51

MdK kirjoitti:
Kissa polvilla olisi hyvä lämmike, mutta kun ei sellaista ole niin huopa polvilla menettelee!

Minulla on käytössä molemmat. Laughing
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeSu 5 Helmi - 9:56:22

Viime yönä puhalsi pakkasukko oikein kunnolla, - 25º mittarissa vieläkin, yöllä on ollut varmaan vielä kylmempää. Taitaa olla Volvon hälytinkin umpijäässä kun on ollut hiljaa. Pohjois-Ruotsissa on joillakin paikkakunnilla sähkökatkos ja siellä on kylmempää kuin -35º! Ei ole kiva asua mummon mökissä, jos ei ole tarpeeksi puita sisällä! Monet sitten lämmittävät niin kauheasti että savupiiput eivät kestä ja usein saa lukea tulipaloista pakkasten yhteydessä.

Kyllä muuten on ihanan näköiset maisemat, kun aurinko paistaa kuuraisiin puihin!
Takaisin alkuun Siirry alas
Lorena*
nörtti



Viestien lukumäärä : 21
Join date : 15.06.2010

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 4 Helmi - 22:49:39

Mahtavista lumitöistä olette joutuneet suoriutumaan, onneksi olkoon sanotaan harjoitus tekee mestarin. Tässä musaa lohdukkeeksi, on sitä lunta liiaksi saakka koko Euroopassa.
https://www.youtube.com/watch?v=_64nc_NLE_I&feature=related
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 4 Helmi - 18:20:02

Aamulla herätti Volvo klo 7. Katsoin ulos ja näin että ulkona odottaa uusi lumenluontiurakka. Aamiaisen jälkeen vaan huhkimaan. Naapurin poika tuli vetelemään viimeisiä auton takaa pienellä puutarhatraktorillaan. Parin tunnin jälkeen oli taas puhdasta. Aurinkokin tuli esille ja loppupäivä oli tyypillinen helmikuinen päivä.

Frederiikka kirjoitti kovista pakkasista. Tännekin on luvattu jopa -25º pakkasia. Laitoin toissa päivänä eka kertaa lämpöpatterit päälle, kun tuntui että lämpöpumppu ei jaksa puhaltaa lämpöä joka nurkkaan. 18º alkoi tuntua viileältä tv:n ääressä istuessa. Kissa polvilla olisi hyvä lämmike, mutta kun ei sellaista ole niin huopa polvilla menettelee!

cat
Takaisin alkuun Siirry alas
Frederiikka
aktiivinörtti
Frederiikka


Viestien lukumäärä : 887
Join date : 04.10.2009
Ikä : 79
Paikkakunta : Kymenlaakso, Kouvola-Kymijoen kaupunki

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 4 Helmi - 17:48:06

mirjamarja kirjoitti:
Pysymme huomenna kotona. Samaa kurjuutta on luvattu tänne koko viikonlopuksi.

Kotona ja sisällä on pysytty visusti täälläkin. Ei lumen, vaan pakkasen takia, joka hipoo jatkuvasti -25 lukemia. Kylmemmältä kyllä tuntuu. Lunta on luvattu tännekin, mutta on ilmeisesti vielä matkalla.

Meille on Lissun kanssa kehkeytynyt työnjako näillä pakkasilla. Minä hoidan lämmityksen ja Lissu vahtii, että suihkuhuoneen hana tippuu. On ottanut uuden virkavelvollisuutensa todella tunnollisesti. Monta kertaa päivässä pitää hanan tippuminen tarkistaa. kusu

Tänään täällä on tuoksunut pulla. Ensin ajattelin leipoa korvapuusteja, mutta kierrepulliksi ne muotoutuivat. Minulla taitaa olla pullavajaus, kun päiväkahvilla hupeni neljä. Embarassed

Toivottavasti lumen tulo on jo vaimentunut niin Uudellamaalla kuin Ruotsissakin. Eilisen päivän kaltaista kolarisumaa tuskin Suomessa on ennen nähty.
Takaisin alkuun Siirry alas
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 4 Helmi - 12:17:56

Iltalehden video, jossa 1.45 min kohdalla näkyy kuinka autot ajoivat vauhdilla sumakasaan, jotta kolina kuului. Turvavälit eivät olleet sovellettu näkyvyysalueen suhteen.
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?32711826
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 4 Helmi - 0:34:20

Katselin juuri Iltalehden sivuja netiltä ja näin että kyllä pellit ovat rytisseet siellä niinkuin täälläkin. Katselin sillä silmällä, että autoilijat eivät tajua että tällaisilla keleillä ei ajella niinkuin kesällä. Auto ei pysähdy yhtä nopeasti kuin kuskin järki. -

Aviisit kirjoittavat että Gävlestä pohjoiseen E4:llä on n. sadan auton kolarisuma. - Ei ole kiva olla liikenteessä millään kulkuneuvolla. Tukholmassa oli joku juna repäissyt kontaktijohdot mennessään ja muut junat seisovat nyt paikoillaan monet tunnit. Monella matkustajalla muuttui matkasuunnitelmat. Ehkä piti joutua lentokoneelle, tärkeään kokoukseen ym. -

FB:ssa luin kun serkkuni tytär, joka on toimittaja ammatiltaan, istui myös junassa jossakin Helsingin ulkopuolella jonkun vaihdevian takia. Kiire hänellä oli(si ollut). Lapset haettava päivähoidosta, mieskin toimittaja ja ulkomaanmatkalla. Kyllä kännykkä on siunattu asia kun arkipäivän sotkuja täytyy kuitenkin yrittää järjestellä. -

Minun autoni hälytti juuri nyt. Se rauhoittuu kun avaa kauko-ohjaimella oven ja sulkee taas heti. Olen huomannut ettei minun itseni tarvitse mennä ulos, vaan avain toimii talon seinän läpikin! Smile Jospa Volvoraukalla on kylmä ja vonkuu että sille pitäisi olla autotalli. Täytyy lähteä arjen tullen näyttämään sitä Volvo-verstaalle, jospa he ymmärtävät paremmin mikä sillä on hätänä. Minä en jummarra. Vaikka luulin itse tunaroineeni.
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimeLa 4 Helmi - 0:11:48

Meillä on kerrankin komiat ketjukolarit Lahden moottoritiellä, kuin Saksassa ikään!
Joku rekkakuski päivitteli, että oli kysynyt peräänsä ajaneelta kaverilta, eikö tämä jarruttanut, kun huomasi rekan, vastasi kuski: "En, kun yritin vasemmalta ohi". Lumimyrskyllä, missä ei näe eteensä kuin 3-4 metriä. Netissä on useita videoita, joissa nähdään miten auto toisensa jälkeen ajaa kasaan lainkaan hillitsemättä vauhtiaan.

Pysymme huomenna kotona. Samaa kurjuutta on luvattu tänne koko viikonlopuksi. Kuten muuten Ruotsiinkin!
What a Face
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 3 Helmi - 23:50:06

Kello on jo kohta 23, kun meikäläinen on juuri tullut päivän viimeisestä lumisodasta. Neljät lumityöt on tehty, tämä viimeinen oli raskain kun on alkanut tuulla ja lumikinoksia on kierrättänyt nurkan takaa ja pakannut oikein tiiviisti. - Olin jo ehtinyt saunoakin 3. kerran jälkeen ja ajattelin että aloitan huomenna urakan heti aamusta, mutta kauhistuin kun kurkistin 22 aikaan ulos ja näin minkälaiset kinokset siellä odotti. Mistä sen tietää jos yöllä tulee vielä enemmän. Parasta tehdä hieman vajetta. No nyt on se puuha tehty ja menen nukkumaan.

Lunta tuli - Sivu 2 763939
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitimePe 3 Helmi - 9:30:31

Tänä aamuna oli mitattu Kvikkjokissa -42,4º! Piti tulla tekemään korjaus, kun katsoin TV:n säätiedotuksen, eli oikea lämpötila oli -42,7º! Ei siinä lämpötilassa kovin pitkiä juttutuokioita pidetä naapurin aidan yli! - Täällä meillä oli vaan n. -13º ja Vätternin lähellä oli ollut 0º, jotta kovin ovat lämpötilat paikallisia.

Öölannissa oli opittu edellisistä talvista. Kotihoitajat ovat kunnat varustaneet nelivetoautoilla, on huolehdittu että kaikilla on lämpimät vaatteet päällään ja lisää lämmintä autoissa. Armeijan telaketjuvaunut ovat olleet hälytysvalmiina, jos on päästävä vanhusten luo muuten kuin autolla. Eilen olikin ollut aikamoinen lumipyry Öölannissa ja onnettomuuksia sattui.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Lunta tuli - Sivu 2 Empty
ViestiAihe: Vs: Lunta tuli   Lunta tuli - Sivu 2 Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Lunta tuli
Takaisin alkuun 
Sivu 2 / 4Siirry sivulle : Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 Similar topics
-
» ilmoja pitelee
» Nysse tuli!
» Tyttö tuli
» Uusi nysse tuli.
» vuoden ensimmaiset narsissit

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Ikinörtit :: Kaikenmaailman sekalaiset höpinät tänne :: säät ja ilmat-
Siirry: