Ikinörtit
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Ikinörtit

Sitä olemme mitä nimi sanoo
yli 50 v keskustelufoorumi
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Kevätpäiväntasaus

Siirry alas 
5 posters
KirjoittajaViesti
Ramoona
lähes aktiivi
Ramoona


Viestien lukumäärä : 192
Join date : 31.12.2009

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeSu 14 Huhti - 9:13:57

Eilen satoi vettä ja miten suloisen keväiseltä kuulostikaan rännien lorina ja purosten lirinä. Termisen kevään puolella ollaan, koska vurokauden keskilämpötila on plussan puolella. Varjopaikoissa on vielä paksulti lunta ja merenlahti tukevasti jäässä. Orvokkiamppelin uskalsin jo eilen kuistille ripustamaan, sen pitäisi pientä yöpakkastakin kestää. Pääsiäiseksi ostetut pikkunarsissit aukovat yhä nuppujaan, vaikka ovatkin jo ränstyneen ja velton näköisiä. Otan niitä maljakkoon muutaman kerrallaan sisälle ja istutan maan sulettua jonkin pensaan juurelle. Kai kukkasipuleita pitäisi levähdyttää kesän yli, mutta hyvinhän nuo jaksavat silti kukkia, varsinkin jos muistaa syksyisin lannoittaa.

MdK kertoi tuolla toisaalla TinyPic -kuvaohjelmasta. Kokeilen nyt sitä. Maisema on Kopparnäsista, jossa käymme talvisinkin retkellä, koskapa sinne pääsee autolla. Kuva on viime keväältä pääsiäisen aikoihin, eli kevät on nyt muutaman viikon myöhässä.


Kevätpäiväntasaus 2emplbp

Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimePe 12 Huhti - 14:27:01

Sääkatsaus Smoolannista:
Tänään on ensimmäinen kunnon kevätsade ja viimeisetkin lumenrippeet häviävät
tonteilta.
Sateen jälkeen on povattu lämpöä ja veikkaanpa että viikonloppuna haravat
heiluvat tämän mäen tonteilla!

Sateen takia olen ollut sisällä koko päivän ja olen hyödyntänyt aikaani pesemällä
ovien listat maalaripesuaineella, aikomuksenani on maalata listat ensi viikolla.
Paljon on pientä puuhaa tiedossa. Voi olla että stressi iskee päälle kun kevät on
niin myöhässä eikä osaa päättää onko ulkotyöt vai sisätyöt tärkeimmät.

Tiistaina esim. laitoin listat alakerran vessan kattoon. Keskiviikkona hioin saunan
apassipuulauteet ja niistä tuli aivan uuden näköiset.

Kevätpäiväntasaus Nzhxuc

Kevätpäiväntasaus Sonv2b
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeKe 10 Huhti - 12:23:02

Siellähän isäntä tiluksiaan katselee kädet taskussa.
Hyvin on asiat, näkeehän sen jo ryhdistä. sunny
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeKe 10 Huhti - 11:38:08

Kevätpäiväntasaus 10sg7kg

Mahtaako Frederiikan Lissulla olla yhtä ankeata? Metsähiiretkään eivät
ole käpälän ulottuvilla tällä kollilla!
Very Happy
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeMa 8 Huhti - 7:30:47

[quote="Frederiikka"]
Katleija kirjoitti:
Ei uskota kansanmiehen sääennustetta, Katleija. Ymmärrän hyvin huolesi poikasi töistä. Minunkin suunnitelmissani on maalaushommia ensi kesäksi.


Moni työ viivästyy ilmojen takia ja huolestuttaa. Täällä Smoolannissa on toki
lumikinokset laskeneet silmissä päiväsaikaan, mutta yöllä on edelleenkin pakkasia.
Tukholman korkeuksilla on eilen satanut lunta ja sitä on kai tullut oikein kunnolla.

Minulla on myös maalauspuuhia kunhan ilmat lämpenee.
On ollut kaikenlaista pientä huolta. Kiirastorstaina katkesi avain pääoveen
ja olin enimmäkseen sisätiloissa 5 päivää, pääsiäisen yli. Lukkoseppä tuli tiistai-
aamuna ja sai avaimen pätkän pois alta aikayksikön.
Teetin ylimääräisen vara-avaimen Linköpingissä käydessäni, joten on avaimen
katkaisuvaraa vähäksi aikaa eteenpäin.

Ostin myös K-raudasta kattolistoja, sellaisia kevyitä polystyreenilistoja, jotka voi
maalata "aidon näköiseksi". Ostin ne sen takia kun alakerran WC:n katosta puuttui
listat remontin jälkeen. Poika oli tulossa käymään viikonloppuna ja oli luvannut
sahata ne jiirisahalla, joka minulla on mutta jota en osaa käyttää. Sanoin hänelle
että osaan kyllä liimata ne itse paikoilleen koska ne ovat niin kevyet eikä tarvitse
naulata.

Mutta koskaan ei saa olla täysin tyytyväinen! Poika huomasi että parvekkeen oven
lasi on rikki, pitkä viilto puoliväliin. Koska se on siihen tullut, siitä minulla ei ole
aavistustakaan. Tänään on siis soitettava lasimestarille että tulee laittamaan
uuden lasin.
scratch
Takaisin alkuun Siirry alas
Frederiikka
aktiivinörtti
Frederiikka


Viestien lukumäärä : 887
Join date : 04.10.2009
Ikä : 79
Paikkakunta : Kymenlaakso, Kouvola-Kymijoen kaupunki

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeSu 7 Huhti - 21:25:07

Katleija kirjoitti:
Kevät on myöhässä ja tuli vielä tuo takatalvi lumisateen kanssa...Luin sellaisen kansanmiehen ennustuksen, että kun lopulta lämpenee hienoja ilmoja on juhannukseen asti ja sitten sataisi koko kesän. Elokuussa alkaisi kunnon kesä ja lämpimät.

Tänne luvataan ensi yöksi ja huomiseksi lumimyräkkää. Sad Pakkasella ollaan, joten lumena sataa - paikoitellen jopa 20 cm. Otin valmiiksi ulos jo lumikolan ja -lapion ulkorakennuksen seinälle, josta saan ne helposti käyttöön. Tänne tulee tietysti se 20 cm. Sääennusteita en enää usko. Parasta on vain katsoa ikkunasta ulos ja ottaa vastaan, mitä tuleman pitää. Olen yrittänyt tehdä lapiolla lovia kinoksiin ja reunoja hajoitellut. Eivät sula, kun yöpakkaset ovat jatkuvasti -10 asteen molemmin puolin ja välillä -20 astetta hätyyttelevät.

Ei uskota kansanmiehen sääennustetta, Katleija. Ymmärrän hyvin huolesi poikasi töistä. Minunkin suunnitelmissani on maalaushommia ensi kesäksi. Kattojen maalaukset ym isot maalaushommat saa sateella unohtaa. Ei onnistu. Pientä "kosmeettista" pintasivelyä voi sateiden lomassa vain puuhastella. Sitäkin minulla riittää moneksi poutapäiväksi.

Jospa kansanmies olisi kerrankin erehtynyt ensi kesän ennusteissaan. Uskotaan auringon voimaan! sunny

Takaisin alkuun Siirry alas
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeSu 7 Huhti - 19:21:03

Kevät on myöhässä ja tuli vielä tuo takatalvi lumisateen kanssa. Pitkään olikin aurinkoisia päiviä, päivisin jopa viisi astetta lämmintä öisin taas pakkasta ihan kymmenenkin astetta, nyt hieman vähemmän luvassa.
Tänään satoi lunta oikein kunnolla, mutta ilman lämpötila oli kuitenkin plussan puolella, joka sulatti lumet puista. Toivottavasti ei tarvitsisi enää kevyen liikenteen väylille sepeliä heittää, kun harjakoneet olivat jo väylät puhdistaneet. Oli jo niin mukava pyöräillä.
Luin sellaisen kansanmiehen ennustuksen, että kun lopulta lämpenee hienoja ilmoja on juhannukseen asti ja sitten sataisi koko kesän. Elokuussa alkaisi kunnon kesä ja lämpimät.
Ette arvaa kuinka minä taas huolestun. Kas kun minun yrittäjäpoikani on tehnyt urakan jonkun taloyhtiön julkisivukorjauksesta. Kyllä siinä tulee takkiin, jos sadeilmoilla ei pysty työskentelemään. Toivon siis ettei ennustus pidä paikkaansa. silent
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeLa 30 Maalis - 8:40:40


Nyt kyllä voisi nukkua vielä talviunia vaikka juhannukseen saakka.
Kevään tulo on kiven eikun kinoksen takana. Täksi päiväksi on luvattu
lumisadetta.

Selailin minäkin viime vuoden almanakkaa ja maaliskuu on ollut alkukesän
veroinen.
21.3 olen kirjoittanut että olen öljynnyt terassin ja parvekkeen, +15º
22.3 haravoinut tontin, +18º

muina päivinä eteenpäin on ollut ikkunoitten pesua, talvivaatteitten pesua,
kaatopaikalla käyntiä jne.
27.3 noteerannut että olen haravoinut tonttia rajaavan sorakaistaleen, joka
on tällä hetkellä paksun lumen peitossa vieläkin!
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeLa 30 Maalis - 8:03:11

Tänään käännetään taas kelloja etiäppäin. Kummallinen systeemi ainakin täällä, missä valoa riittää yötä päivää koko kesän. Aikaisin aamulla liikkeelle lähteville se varmaan on hankalinta. NoNo

Meillä on 10 vuoden allakka, johon on mahdollisuus kirjoittaa tapahtumia päivittäin. V. 2007 merkintä 28.3: "Vantaan lentoasemalla mitattu ennätyslämpö +17,5. Putsattiin nurmikolta tammen lehtiä puhaltimella ja silputtiin silppurilla. Meni 4 tuntia siinä puuhassa!"
Nyt samoilla tantereilla on paksu hanki, mutta kyllä kinokset madaltuvat joka päivä.
sunnysunnysunny

Hyvää Pääsiäistä. albino
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitimeKe 20 Maalis - 8:53:27


Oletteko huomioineet että tänään on kevätpäiväntasaus?
Minä huomasin! Olin jo klo 6 aikaan ulkona "tasaamassa" kevätpäivää.
Ruotsin etäpuoliskolla on kunnon lumimyräkät. Kova tuuli muotoilee
tiiviitä kinoksia. Ei muuten mitään raskasta lunta, sellaista pakkashötyä,
mutta lunta tulee tiiviiseen tahtiin ja on pakko mennä tasaamaan välillä
että voimat riittävät pitämään puolensa tässä taistelussa.

Skoonessa on jo aikaisimmat kukat kukkineet pari viikkoa ja siellä on
ollut lämmin kevät, jota muualla asuvat ovat kahdehtineet talven kanssa
taistellessaan. Mutta nyt ei tarvitse kadehtia. Siellä on armeijan telaketjuilla
varustetut vaunut valmiuksissa viemään ruokaa ja lääkkeitä vanhoille ja
avun tarpeessa oleville, hakemaan sairaita ambulanssin sijasta. Ihmisiä
on kehoitettu pysymään kotona ja koulut ovat suljettuna.
Että sellainen on ruotsalainen kevätpäiväntasaus 2013.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Kevätpäiväntasaus Empty
ViestiAihe: Vs: Kevätpäiväntasaus   Kevätpäiväntasaus Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Kevätpäiväntasaus
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Ikinörtit :: Kaikenmaailman sekalaiset höpinät tänne :: säät ja ilmat-
Siirry: