Ikinörtit
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Ikinörtit

Sitä olemme mitä nimi sanoo
yli 50 v keskustelufoorumi
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Marja-aronia

Siirry alas 
3 posters
KirjoittajaViesti
Ramoona
lähes aktiivi
Ramoona


Viestien lukumäärä : 192
Join date : 31.12.2009

Marja-aronia Empty
ViestiAihe: Vs: Marja-aronia   Marja-aronia Icon_minitimeMa 21 Marras - 13:19:30

Innostuin googlettamaan marja-aroniasta, kun meilläkin niitä pensaita on aidanteena ja vielä näkyy olevan marjojakin . Mustarastaille ne on aina jätetty, kun on paljon muitakin marjoja ja aika karvailta maistuvat. Luin, että maku pehmenee keitettäessä ja mukaan voi laittaa vaikka omenaa. Terveysvaikutuksia aronialla ylistetään olevan verenpaineen ja kolesterolin laskusta sokeritaspainoon.Tummana marjana siinä on mahtava flavonoidimäärä ja antioksidantteja niin että kihisee. Taidanpa käydä minäkin keittiöhanskat kädessä poimimassa ja tehdä koe-erän hilloa. Laitan tähän kuvan elokuun marjoista , jolloin taustan aronian marjat olivat vielä raakoja.

Marja-aronia 9093158.t

Muistelen, että kahvipirtin muori67 on kertoillut aronian säilömisestä, vai oliko vallan viiniä tehnyt.

Toisessa kuvassa on saskatoonin marjoja, joihin olen ihastunut, niissä on pehmeän mantelinen maku ja voi käyttää kuin mustikoita.
Marja-aronia 9093149.t
Takaisin alkuun Siirry alas
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Marja-aronia Empty
ViestiAihe: Vs: Marja-aronia   Marja-aronia Icon_minitimeSu 20 Marras - 22:37:08

Kiitos MdK, tuo oli arvokas tieto marjojen säilyvyydestä pensaissa ja hanskat käsiin.
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Marja-aronia Empty
ViestiAihe: Vs: Marja-aronia   Marja-aronia Icon_minitimeSu 20 Marras - 14:14:30

Minulla on Toivo Rautavaara-Pekka Knuuttilan kirjoittama kirja
"Vilda och odlade bär", jonka suomalainen versio taitaa olla
"Mihin marjamme kelpaavat".

Aronia on arvokas marja ja kirjassa oli ohje, että koska aroniaa on
vaikea poimia, on yksinkertaisinta odottaa pikkupakkasten tuloa,
niin niitä voi poimia hanskat kädessä. Niitten laatu ei kuulemma
huonone, vaikka saisivat olla ylikypsinä pensaissa pari, kolme kuukautta.
Netiltä löytyy varmaankin reseptejä aroniahyytelön ja mehujen tekoon. Smile


Takaisin alkuun Siirry alas
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Marja-aronia Empty
ViestiAihe: Marja-aronia   Marja-aronia Icon_minitimeSu 20 Marras - 13:07:49

Taitaa olla vähän korni aloitus tähän pitkään viinilistaan, mutta olkoon.
Minä olen kuullut kehuttavan tämmöisen koristepensaan kuin marja-aronian marjoja. Syksyllä maistoin niitä ja kamalan makuisia olivat. Mutta nyt kun lehdet olivat pensaasta pudonneet ja vain runsasmarjaiset oksat olivat jäljellä maistoin uudelleen. Hemputahetsa kuinka olivatkin mehukkaita ja hyvänmakuisia. Nytkö ne vasta on kypsiä. Olen kuullut että niistä tehdään jopa likööriä.
Onko Pena asiantuntijana kuullut tämmöisestä. En minä likööriä tee, mutta ajattelin puristaa tuoremehua ja panna pakkaseen. Voisi kokeilla marjahyytelöäkin.
Kaikki riippuu nyt siitä saanko lähdettyä hakemaan niitä aromikkaita aronioita. Tulee kiire kun pakkaset painaa päälle.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Marja-aronia Empty
ViestiAihe: Vs: Marja-aronia   Marja-aronia Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Marja-aronia
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Ikinörtit :: Ruoka ja juoma :: viinit ja muut juomat-
Siirry: