Ikinörtit
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Ikinörtit

Sitä olemme mitä nimi sanoo
yli 50 v keskustelufoorumi
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Nikseissä löytyy

Siirry alas 
+2
Ramoona
Frederiikka
6 posters
KirjoittajaViesti
faari
aktiivinörtti
faari


Viestien lukumäärä : 1358
Join date : 05.10.2009
Ikä : 81
Paikkakunta : turku - länsiturunmaa - pto de Mazarron

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeTi 14 Toukokuu - 15:35:07

Vähän lontoonkielistä

https://imgur.com/gallery/ctUxN

Kun ei ole tullut mieleen esimerkiksi tuo kirkkaitten jääkuutioiden teko. Tietysti veteen liuennut ilma pitää keittää pois ennen jääkuutioaskia.

Tuo Ctrl-shift-Esc nappien painaminen kontrollipaneliin pääsemiseksi oli minulle uusi

Lentolippuja etsiessäsi poista välillä piparit (cookies) ettei hinta nouse toisella kerralla käydessäsi samalla sivulla.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://koti.mbnet.fi/faari/
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeSu 31 Maalis - 13:47:11

Muutamia vuosia sitten sain silmiini sellaisen vian että luulin kaikki käsitöitten
teon olevan osaltani ohi. Sain melkein paniikin, kun en nähnyt laittaa koneeseen
lankaa. En nähnyt enää lukeakaan, enkä voinut keskittyä mihinkään tarkkuutta
vaativaan puuhaan. Kirjat ja kirjahyllyt annoin naapureille, ompelukone on
ollut koppansa alla vuosikausia.

Kortisoonikuurin jälkeen ja monen vuoden päästä alkaa taas näkö toimia ja
olen varmaankin iän mukana muuttunut saidaksi kun en raaski heittää aivan
kaikkea menemään, jos vielä uutta käyttöä voin keksiä.

Ompelukone on edelleen alakerrassa käyttövalmiina. Menossa on tyynyliinojen
ompelu. Vanhoista pussilakanoista voi tehdä kaikenlaista "uutta".

sunny

P.S. Vihjeenä mirjamarjalle: käytetyn ompelukoneen, jolla voi ommella suoraa
saumaa ja sik-sakkia, saa varmaankin halvalla. Ompelukoneliikkeetkin saattavat
myydä vanhoja koneita, jotka on valmiiksi huollettu.
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeSu 31 Maalis - 11:43:42

Minä annoin sähköompelukoneeni miniälleni jo vuosia sitten. Kuvittelin, että sen vähän, minkä ompelen, saisi aikaan poljettavalla Singerillä. Sepä meni ja hajosi. Nikseissä löytyy 294283
Minulla ei ole enää ompelukonetta. Kyllä se olisi monta kertaa tarpeen, vaikka en ole mikään ompelija ollenkaan.
Pitäisi pyytää kone takaisin, mutta en ole saanut sitä tehneeksi. Luulen, että hän on ostanut sittemmin modernimman.
Takaisin alkuun Siirry alas
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeSu 31 Maalis - 11:15:31

MdK kirjoitti:
Sain päähänpiston että ompelen siitä helletunikan.

Sinä sait hienon päähänpiston ja jopa toteutit sen. Minä san tuosta idean, saa nähdä otanko ompelukoneen esiin. Minun on taas käytävä nuo vaatteet läpi, vaikka ei millään raaskisi heittää pois melko käyttämättömiä "kutistuneita" vaatteita. Mutta kyllä se on tehtävä. Minulla on tuossa lähellä seurakunnan vaatekarderoobi, josta jaetaan vaatteita tarvitseville. Pitää taas kevätsiivous aloittaa vaatekaapeista ja kuskata niitä sinne.
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeSu 31 Maalis - 8:41:24

Yksinkertaisinta olisi aina heittää vanhat tyynyt menemään, kun ne
on nukuttu litteiksi. Keksin miten tyynyille vielä tulisi käyttöä.
Minulla sattui olemaan varastossa muutamia IKEA:n alesta ostettuja
ohuita mattoja (á 19 kr/kpl), joita olisi voinut käyttää vaikka poppana-
liinojen tapaan pöytäliinana tai saunan lauteilla tms.

Nyt tein niistä uudet päälliset vanhoihin tyynyihin. Ei muuta kuin matto
kaksinkerroin ja ompelin reunat kiinni, tyyny sisään ja hapsupuolen
ompelin käsin parsinneulalla ja pumpulilangalla.
Tyynyille löytyy varmasti jotakin käyttöä.

Nikseissä löytyy Dwcsw8


Viimeinen muokkaaja, MdK pvm Su 31 Maalis - 13:51:47, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeSu 31 Maalis - 8:22:39

Kun nyt olen saanut murjottaa täällä lukkojen takana, niin on ollut keksittävä
kaikenlaista ajanvietettä.

Olen tyhjennellyt alakerran komeroita ja yhdelle hyllylle olin lastannut sellaisia
pussilakanoita, jotka on "nukuttu rikki". Useimmissa on jostain syystä reikä
pääpuolessa, on kai tullut riuhdottua peittoja tiiviimmin leuan alle.

Sääli heittää menemään. Pölyrättejäkään ei noin paljoa tarvitse, eikä mattojen
kuteitakaan enää tarvitse. Yksi lakanoista oli niin ihanan pastellin värinen,
ohueksi kulunutta kretonkia. Sain päähänpiston että ompelen siitä helletunikan.
Kukaan ei välitä täällä naapurustossa minkälaisissa kuteissa kuljen tontillani.

Tässä tulos:

Nikseissä löytyy Ea4n7a
Takaisin alkuun Siirry alas
faari
aktiivinörtti
faari


Viestien lukumäärä : 1358
Join date : 05.10.2009
Ikä : 81
Paikkakunta : turku - länsiturunmaa - pto de Mazarron

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeLa 5 Tammi - 0:07:04

Katleija kirjoitti:
mirjamarja kirjoitti:
HHH---yiii-

Minkähän faari tuosta kuvasta näkee, oottakaas vaan. Wink

______ * * ______

viaton lol!
Takaisin alkuun Siirry alas
http://koti.mbnet.fi/faari/
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimePe 4 Tammi - 11:38:45

mirjamarja kirjoitti:
HHH---yiii-

Minkähän faari tuosta kuvasta näkee, oottakaas vaan. Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
mirjamarja
aktiivinörtti
mirjamarja


Viestien lukumäärä : 1263
Join date : 07.10.2009
Ikä : 90
Paikkakunta : Uusimaa, Vantaa

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimePe 4 Tammi - 11:29:51

MdK kirjoitti:

Kaipa siellä tunnelin loppupäässä sitten on valoa... Nikseissä löytyy 463511

HHH---yiii- Nikseissä löytyy 6839
Takaisin alkuun Siirry alas
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeKe 2 Tammi - 22:07:08

Katleija kirjoitti:
Taidat tarkoittaa saksanpähkinää. En tiedä tummuuko tuo pähkinä valossa, sillä minun lähettyvilläni tuo herkku sujahtaa alta aikayksikön nenän alla olevaan monttuun. hahaa
Nikseissä löytyy 11528280.t

Kaipa siellä tunnelin loppupäässä sitten on valoa... pitikin sattua
Takaisin alkuun Siirry alas
Katleija
aktiivinörtti
Katleija


Viestien lukumäärä : 963
Join date : 04.10.2009
Ikä : 87
Paikkakunta : Turku

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeKe 2 Tammi - 20:23:04

Taidat tarkoittaa saksanpähkinää. En tiedä tummuuko tuo pähkinä valossa, sillä minun lähettyvilläni tuo herkku sujahtaa alta aikayksikön nenän alla olevaan monttuun. hahaa
Nikseissä löytyy 11528280.t
Takaisin alkuun Siirry alas
faari
aktiivinörtti
faari


Viestien lukumäärä : 1358
Join date : 05.10.2009
Ikä : 81
Paikkakunta : turku - länsiturunmaa - pto de Mazarron

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeKe 2 Tammi - 14:51:31

Täkäläisessä lehdessä oli jouluvihjeenä puuhuonekalujen kolhuihin hangata "aivopähkinää" sitä , jota täällä sanotaan Kalifornian pähkinäksi.
En muista millä nimellä se pohjolassa kulkee. Pähkinä tummuu valossa, joten se naamioi vaaleammat kolhut.

ameriikankielisiä niksejä
Takaisin alkuun Siirry alas
http://koti.mbnet.fi/faari/
MdK
aktiivinörtti



Viestien lukumäärä : 1761
Join date : 03.10.2009

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimePe 7 Joulu - 13:36:55

Huomasin tämän niksinurkan ja ajattelin laittaa juuri hyväksi kokemani niksin.

Jos siirtää tauluja niin tapettiin jää naulan/koukun jälkeen ruma reikä, varsinkin
vaaleissa tapeteissa se näkyy selvästi.
Reiän saa "näkymättömäksi" jos ottaa ohuen veitsen kärkeen perunajauhoa ja
vetäisee reiän yli. Simsalabim! Reikä on piilossa ja tapetti ehjän näköinen.
cheers
Takaisin alkuun Siirry alas
Frederiikka
aktiivinörtti
Frederiikka


Viestien lukumäärä : 887
Join date : 04.10.2009
Ikä : 79
Paikkakunta : Kymenlaakso, Kouvola-Kymijoen kaupunki

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Soodaa, suolaa ja etikkaa   Nikseissä löytyy Icon_minitimeTo 25 Maalis - 13:09:21

Löysin vanhasta Kotiliedestä niksejä kodin puhdistukseen ruokakaapin antimilla. Soodan käytön olin aivan kokonaan unohtanut. Nyt kiiltävät WC-pönttö ja lavuaari, kahvinkeitin on raikas ja rakas kahvimukikin näyttää ihan uudelta. Miten olen voinut unohtaa tällaisen ihmeaineen käytön kuin sooda? pitikin sattua
Rahaa olen hassannut aivan turhaan kalliisiin puhdistusaineiisiin eikä tulos ole ollut yhtään kummempi. Lisää sooda-suola-etikkaniksejä kiitollisuudella vastaan otetaan! hurraata

Nikseissä löytyy 11791-suolapurkkiNikseissä löytyy RuokasoodaNikseissä löytyy Vakiviinaa

Ruokasooda
**********
* Raikasta matot soodalla. Ripottele matoille runsaasti ruokasoodaa, anna vaikuttaa hetki ja imuroi. Toimii myös pehmoleluihin.

* Kuppeihin pinttyneet tee- ja kahvitahrat saa poistettua soodalla. Hankaa kuppien likaisita pintoja soodalla ja pienellä määrällä vettä. Ruokasooda soveltuu puhdistusaineeksi myös muille hankausta kestäville pinnoille.

* Kahvin-, teen- ja vedenkeittimet puhdistuvat, kun keität niissä soodan ja veden seosta.

* Lika irtoaa mikroaaltouunista, kun keität siinä kupillisen vettä, jossa on ruokasoodaa. Pyyhi uunin seinämät puhtaiksi.

* Viemäri raikastuu, kun kaadat sinne ruokasoodan ja etikan seosta. Anna vaikuttaa 15 minuuttia. Laske perään kuumaan vettä.

* Pyykit ja pesukonekin raikastuvat, kun laitat koneen pesuainelokeroon pesuaineen sijasta yhden desilitran ruokasoodaa.

* Kokeile ruokasoodaa myös öljy- ja rasvatahroille sekä sukkiin ja kenkiin hienhajua poistamaan.

Suola
*****
* Suolaa voi käyttää hopean kiillotukseen. Laita kuumaa kestävän vadin pohjalle pala alumiinifoliota ja ripottele sen päälle suolaa. Asettele puhdistettavat hopeaesineet foliolle ja kaada päälle kiehuvan kuumaa vettä niin, että esineet peittyvät. Anna puhdistua muutamasta minuutista varttiin. Tummuus lähtee hopeasta tällä menetelmällä täysin ilman hankaamista.

* Kylpyammeen puhdistamiseen voi kokeilla etikan ja suolan seosta. Hankaa amme seoksella ja huuhtele. Sama vaikutus saadaan suolaan kastetulla sitruunalla hangattaessa.

* Suolan ja etikan seoksella raikastuu myös jääkaappi. Aseta pieni kupillinen seosta jääkaapin hyllylle pitämään hajut poissa.

* Suolan ja etikan seos puhdistaa kalkkisaostumista likaantuneet astiat. Liota hetki ja huuhtele.

* Suolalla voi poistaa ruostetahroja. Liuota suolaa sitruunamehuun ja levitä levitä tahralle. Anna vaikuttaa ja huuhtele hyvin.

* Punaviinitahra lähtee suolalla. Ripottele tuoreelle tahralle suolaa ja anna vaikuttaa hetki. Suola imee nesteen itseensä. Huuhtele lopuksi kylmällä vedellä ja pese pesuohjeen mukaan.
Takaisin alkuun Siirry alas
Ramoona
lähes aktiivi
Ramoona


Viestien lukumäärä : 192
Join date : 31.12.2009

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimeMa 1 Maalis - 14:07:17

Jos ajelet koiran kanssa moottorikelkalla, suojaa koiran pää nahkalakilla, niin korvat eivät palellu. Kiinnitä leuan alle. Nahkaompelija voi neuloa lakin.
- Mietinkin nyt pystykorvaisen koiran lakin mallia, kun räntäsade ikävästi tunkee koiran korviin.
Nikseissä löytyy Snoopy_on_doghouse

Viimeisessä Pirkassa oli kissanhoitovinkki. Lämmityspelletit ovat halvempia kuin kissanhiekka, mutta jätettiin kertomatta, voiko ne käytetyt pelletit polttaakin. Lehdessä vinkattin myös, että vieraiden tullessa ikkunalaudan kukat kannattaa kääntää toisinpäin, ovathan valonpuoleiset osat rehevämpiä. Monenlaista vieraskoreilua on tietysti tullut harrastettua, mutta kasveja kääntelen kyllä oman silmäni iloksi. Hanat kuulemma kannattaa ainakin kiillottaa, jos ei muuten ehdi saniteettitiloja siivota ja ylimääräiset päällysvaatteet , kengät ja muukin näkösällä lojuva turha kama piilottaa saunanlauteiden alle.
Takaisin alkuun Siirry alas
Frederiikka
aktiivinörtti
Frederiikka


Viestien lukumäärä : 887
Join date : 04.10.2009
Ikä : 79
Paikkakunta : Kymenlaakso, Kouvola-Kymijoen kaupunki

Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitimePe 22 Tammi - 23:26:29

Lämmityspuuhissa sytykkeitä etsiessäni, osui käsiini Pirkka-lehti 10/2009 ja sen pirkkaniksit. Enpäs polttanutkaan niksejä, vaan jäin niitä naureskellen lueskelemaan. Tässä muutama neronleimaus:

* Käy kaupassa kävellen. Ei tule ostettua mitään ylimääräistä, koska painavaa kassia ei viitsi kantaa.

* Opettele kävelemään pidemmin askelin, niin vauhti kasvaa ja kenkien kulutus vähenee. Säästät aikaa ja rahaa.

* Koukullinen sateenvarjo pelastaa kauppareissun sateen yllättäessä. Laita kauppakassi vain kahvaan roikkumaan, niin ostoksetkin pysyvät kuivina. Kassin paino myös estää varjon heilumista tuulessa.

* Kun kudot, aseta päähäsi otsalamppu ja valaise työsi lampulla. Näin kutominen on valoisampaa puuhaa.

* Pimeällä tiellä tulee vastaan jalankulkijoita, joilla ei ole heijastinta. Minulla on niitä autossa iso kasa. Pysäytän auton ja annan ystävällisesti kulkijalle heijastimen. ( Tästä niksistä maksettiin 100€!!! )

Kuinkahan monta elämän kokemuksen suomaa 100€:n niksiä meillä Ikinörteillä onkaan vakan alla? paijaus
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Nikseissä löytyy Empty
ViestiAihe: Vs: Nikseissä löytyy   Nikseissä löytyy Icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Nikseissä löytyy
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Ikinörtit :: Yleinen keskustelualue :: pirkkaniksit ja vihjeet-
Siirry: